EXCLUSIV. Bancherul lui Gaddafi, scăpat vineri seară dintr-un asasinat, a încercat o afacere și în România

A gaddafi

Sursa foto: Lesinrocks

Bashir Saleh Bashir, mâna dreaptă a lui Muammar Gaddafi, a scăpat cu viață în urma unei tentative de asasinat care a avut loc în urmă cu 3 zile în Iohannesburg, Africa de Sud, conform Le Monde și a Libya Herald. Este un personaj discret, căutat o vreme de Interpol și considerat un ”black box” al secretelor financiare ale lui Gaddafi. Autoritățile libiene cred că el este conform NYT cheia pentru misterul dispariției a 7 miliarde de dolari din fondurile statului libian, el deținând sub colonelul Gaddafi funcția de președinte al ”Libyan Africa Portfolio”. Am descoperit însă că Bashir Saleh Bashir a deținut o firmă și în România, prin care acum 8 ani a intenționat să deruleze proiecte imobiliare care nu au fost însă niciodată materializate. Am dialogat despre asta cu administratorul firmei din România a omului de încredere al lui Gaddafi.

Cine e Bashir Saleh Bashir? 

Bashir e omul care s-a ocupat de administrarea miliardelor din petrol ale dictatorului libian,  fiind considerat unul dintre inițiații care știu secretele bancare ale lui Gaddafi. În tumultul primăverii arabe din 2011, Bashir Saleh Bashir a fost arestat de rebeli după ”Bătălia pentru Tripoli”, dar a reușit în mod miraculos să fie eliberat, apoi s-a evaporat. Bunurile sale au fost înghețate pe teritoriul Uniunii Europene. Prima oară a fost fotografiat în Paris, în apropierea turnului Eiffel în 2012, apoi a dispărut din nou și au apărut zvonuri că ar fi fost văzut în 2012 la un eveniment al puterii politice din Africa de Sud. După aceea, în 2013, ar fi fost zărit în Hotelul Michelangelo din Sandton (oraș satelit al metropolei Johannesburg), considerat cel mai bogat loc din Africa. Deja din 2015 se știe cu certitudine că Bashir este în Africa de Sud.

Ieri numele său a reapărut însă în presa africană și cea franceză, după ce a fost rănit într-un atac armat, pe când se întorcea cu mașina spre aeroport după o vizită discretă în Zimbabwe. Acesta a declarat  că s-a simțit în mod special amenințat în ultimele săptămâni, motiv pentru care principala pistă investigată e un atac armat deliberat asupra sa. Franța e în mod direct interesată de soarta lui Bashir Saleh Bashir. Asta deoarece este un personaj cheie pentru justiția franceză, care anchetează dedesubturile unei finanțări enorme, cu 50 milioane de dolari, a campaniei electorale din 2007 a ex-președintelui francez Nicolas Sarkozy de către Muammar Gaddhafi. Conform Le Point, RFI și The Independent, transferul sumelor s-ar fi făcut între ”secretarul personal” al lui Gaddafi, adică Bashir Saleh Bashir și Claude Gueant, fost ministru de interne și fost șef de cabinet al lui Nicolas Sarkozy.

Semnătură identică cu cea din pașaport, pe actele unei firme din România

În 2016 International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), în urma unei scurgeri de date dinspre casa de avocatură Mossack Fonseca, a intrat în posesia a 11,5 milioane de documente despre VIP-uri din peste 50 de țări pitite în spatele unui munte de offshore-uri,  cunoscutul scandal ”Panama Papers”. Printre documente a apărut și numele lui Bashir Saleh Bashir, personaj despre care s-a descoperit că în momentul când lucrurile au început să se precipite în Libia, prefigurând răsturnarea regimului Gaddafi, a activat Vision Oil Services Limited, un offshore lăsat în adormire vreme de mai mulți ani, conectat la compania care gestiona dolarii din petrol ai Libiei. Pentru a nu lăsa urme, Bashir a folosit doi proxi, care s-au succedat ca directori formali ai respectivului offshore. Ce l-a dat de gol a fost însă că între documentele din dosarul respectivei companii offshore, casa de avocatură Fonseca avea și o copie a pașaportului diplomatic al lui Bashir Saleh Bashir (vezi captura foto de mai jos):

B gaddafi

Sursa foto: sueddeutsche.de

Pe una din paginile pașaportului lui Bashir se afla și semnătura acestuia, semnătură identică cu cea dintr-un document ce a stat la baza înființării unui SRL într-un bloc comunist dintr-un cartier înghesuit al Capitalei. Vezi (mai jos) semnătura similară din josul declarației pe propria răspundere dată la înființarea firmei Global Vision Development SRL:

C gaddafi

De administrarea societății bancherului colonelului Gaddafi s-a ocupat un bucureștean de aceeași vârstă cu el, pe nume Ștefan Constantinescu, cu domiciliul din acte într-o vilă discretă de pe Calea Dorobanților din București, din imediata apropiere a ASE. Acesta a derulat de-a lungul vremii mai multe tranzacții imobiliare și este socrul lui Elvis Dinu, investitor imobiliar destul de cunoscut pe piața bucureșteană.

D gaddafi

L-am contactat pe Ștefan Constantinescu pentru a afla contextul în care a ajuns să administreze firma ”mâinii drepte” a unuia din cei mai duri dictatori ai secolului XX. Iată ce ne-a povestit Ștefan Constantinescu: ”L-am cunoscut prin Libia. Am avut o perioadă când am lucrat prin Libia și atunci l-am cunoscut. Eu am lucrat în Libia în 2004 în industria petrolieră pentru Rompetrol… Am fost administratorul firmei în 2009 dar n-am fost apropiați. A încercat să facă ceva în România, am fost de acord cu el și după aia am rupt orice relație. N-am avut nici o relație…. Era în imobiliare. A încercat și el. Probabil că era o perioadă în care în România erau oportunități și se gândea că România se dezvoltă. După aia s-a lipsit. N-a mai vrut să facă nimic… Era o investiție mică…A fost o încercare de societate, care n-a funcționat. Nu s-a întâmplat nimic ”. Ștefan Constantinescu nu a acceptat să ne spună în ce context l-a cunoscut pe Bashir Saleh Bashir în Libia, motivând că ”nu e semnificativ”, însă a acceptat să ne facă un scurt bio al său: ”Eu am fost toată viața pilot. Am zburat la Tarom toată viața, am ieșit la pensie de la Tarom și am început și eu să mai lucrez cu ziua pe ici pe colo și așa am ajuns eu în Libia. Ce am făcut acolo nu vă interesează pe dumneavoastră”.

Deși firma era deținută de unul din ”cei mai puternici investitori individuali din Africa”, cum e considerat Bashir, sediul acesteia a fost într-un apartament de bloc comunist, pitulat pe o străduță anonimă dintr-un cartier gri al Bucureștiului pentru care nici măcar nu a plătit chirie, fiind luat în ”comodat”. Referitor la sediul social al firmei deținută de Bashir Saleh Bashir și al cărei administrator era, Ștefan Constantinescu ne-a declarat: ”Ni l-a dat cine m-a ajutat să-i înființez firma, avocata respectivă”.

E gaddafi

În setul de documente accesate de la ONRC, am intrat însă și în posesia unui acord dat de asociația de locatari pentru stabilirea sediului unei alte firme în același apartament în care în perioada 2009-2010 a funcționat sediul social al SRL-ului lui Bashir Saleh Bashir. Vezi captura foto mai jos:

F gaddafi

E vorba de un acord dat de Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari dat lui Krishan Matthew George  (ex-soțul Monicăi Maurer, nepoata demnitarului comunist Ion Gheorghe Maurer și ex-consiliera lui Adrian Videanu, fost ministru al Economiei și fost Primar General al Capitalei), prin care acestuia i se dădea permisiunea să stabilească sediul secundar al unei firme cu numele Environmental Business Services SRL în același apartament în care și-a stabilit sediul și ”bancherul lui Gaddafi”. Acordul Asociației de Proprietari nu este însă datat, singurul lucru cert fiind că e ulterior datei de 23 iulie 2007.

Am dialogat cu Krishan Matthew George și cu avocatul său Cătălin Guriță Manole. L-am întrebat pe Krishan Matthew George ce legături a avut cu firma menționată în acordul dat de respectiva Asociație de Proprietari. Krishan Matthew George  a avut o reacție de uimire totală, declarând că în viața lui nu a fost asociat sau administrator al unei firme cu acel nume și că nu are habar de adresa menționată în acordul Asociației de Proprietari. Acesta a lansat ipoteza unei folosiri a datelor sale personale cu rea intenție.

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit că în baza de date a Registrului Comerțului de pe lângă Ministerul Justiției nu a existat o companie cu acest nume, avându-l asociat sau administrator pe Krishan Matthew George , reprezentanții ONRC transmițându-ne că singurul document din întreaga lor bază de date care face referire la acel nume de firmă și la Krishan Matthew George  este acordul Comitetului Asociației de Proprietari pentru o firmă ”fantomatică” despre care nimeni nu știe nimic.

 

 

 

 

Leave a comment